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WildStar: Entwickler nehmen Stellen zur Bot-Problematik

Vor Kurzem nahm Carbine-Entwickler Pyaray Stellung zur aktuellen Bot-Problematik in WildStar. Dabei ging er hauptsächlich auf die Schwierigkeiten ein, die im Kampf gegen diese Programme entstehen können und dass es nicht so einfach sei, gegen diese vorzugehen, wie viele Spieler es sich oft vorstellen.

WildStar Meuchler Tier Sets

Entwickler Pyaray zum Kampf gegen die Bots in WildStar

Wer ein wenig regelmäßiger im Endgame von WildStar unterwegs ist, dem werden sicher die Unmengen an Bots aufgefallen sein, die sich hier herum treiben. Im offiziellen Forum des Spiels beschweren sich immer mehr Spieler über die unerlaubten Programme und beschuldigen Carbine, nicht ausreichend gegen diese vorzugehen. Nun meldete sich Entwickler Pyaray ausführlich zu Wort und erklärte dabei, welche Probleme es im Kampf gegen die Bots gäbe.

Gleich zu Beginn betont Pyaray, dass es gar nicht so leicht sei, alle Bots aus dem Spiel zu verbannen. Auch wenn diese von Spielern regelmäßig gemeldet werden, muss das Team von Carbine jeden Fall einzeln untersuchen, bevor sie einen Bann aussprechen. Gehackte Accounts machen die Sache noch einmal zusätzlich problematisch, da man hier eher bestrebt ist, den Account seinem ursprünglichen Besitzer zurück zu geben. Viele Vorschläge zur Automatisierung des Vorgangs seien einfach unmöglich umzusetzen.

Pyaray betonte auch, dass ein vermeintlicher Teleporthack nicht immer auch tatsächlich ein solcher sein müsse. So sei es beispielsweise auch möglich, das der Spieler lediglich mit einer hohen Latenz spiele und es daher zu einem Teleport-Effekt kommt. Der Sinn der Meldefunktion sei es nicht, unschuldige Spieler ohne Überprüfung aus WildStar auszuschließen. Er versicherte im Anschluss jedoch noch einmal, dass man bereits eine hohe Anzahl an Accounts gesperrt habe, die auf die Nutzung von Bots zurückgegriffen haben.

WildStar MitarbeiterCarbine Studios zu Entwickler nehmen Stellen zur Bot-Problematik (Quelle)

We do indeed know how frustrating bots are, and we are very actively working on it.

This game took 8 years to create.  Some of these suggestions for how to fix the bot problem are not as simple as they sound, there are no engineering solutions that take 10 minutes to implement.  Something that can be explained in 2 or 3 sentences could take 2 or 3 months to actually implement.  I’m not saying that some of the suggestions here couldn’t be implemented in a few days, but some of them are quite extensive.

Unlike the botters however, we have to make sure our fixes don’t make the problem worse.  If a botter writes a bot, and it has bugs, they don’t care.  They just start the bot up again until it crashes.  If we make a fix, and it has bugs, and it crashes the servers, everyone cares a great deal more.  Even before we start writing code we try and consider every impact our changes will make.  And even once we have a fix in place, we test it.  And we don’t just test it for crashes, we test it for how it affects the user experience, we test it for how it impacts the economy, we test it for many little things that most players don’t even think about.

I read a suggestion earlier in this thread that 1 GM could ban all the botters in a day.  I assure you, we’ve already banned more botters than a single GM could have banned in a day.  As has been pointed out, many of these are hacked accounts, and they have more than 1 account they’ve hacked.  So just banning a single bot does next to nothing.  And it costs us additional CS time because the person who actually owns the account probably did nothing wrong, except get hacked.  (And yes, “wrong” is a flexible word in this statement, but we’re trying not to punish people for things like “getting hacked”.)  And to be clear, I am NOT saying we’re not banning bots, we are banning them, we tend to ban them in batches rather than 1 at a time, although we will ban them 1 at a time if that’s what’s most efficient at that moment.

I know some of you are upset because the botters you’ve reported some time ago you’re still seeing, we are working on that.  But we can’t just ban someone because they are reported as a botter, otherwise every single time someone “ganks” someone on a PVP match they’ll be reported as a botter as revenge.  And yes, I know the theory of “if enough people report them that should be enough”, but I’ve seen organized hate campaigns against players before, where 50 people all report the same guy for the same thing even though he was innocent.

Detecting teleporting isn’t quite as simple as it sounds either.  I’m sure most of you have seen people who have really high latency appear to “teleport”, that’s because sometimes it takes a long time for their movement packets to get to the server.  Hackers know this, they use this.  We could certainly just ban anyone who had a latency over x amount, but that would very unfairly punish many of our international players.

Now I know many of you are disappointed I haven’t stated exactly what we are doing to fix this, but it’s been stated many times, we can’t tell the botters what we’re doing because that will help them get around it.  This is a war, and tactics are part of the currency of that war.  I assure you, nobody at Carbine has raised a white flag, if anything, we’ve just loaded up more ammo and are advancing.

And one last point to address, I saw a lot of comments about how we care more about pushing out the Strain patch than catching the botters.  I’d like to point out that patch is already on the PTR, it’s already been in test, it’s just about ready to go, it’s not interfering with the people who are working on the botting issues.  We have a lot of people here at Carbine working on a lot of things, and not everyone can work on everything.

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